Erik is projectmanager bij Speer Infra in Naarden. Inmiddels hebben ze ook een vestiging op bedrijvenpark De Wieken geopend én twee monteurs uit Amersfoort aangenomen. Zij gaan onder meer de 24/7 storingsdienst draaien. “Zo hoeven we minder met materieel en mensen heen en weer te rijden en dat levert tijd en CO₂-reductie op.”
Kapotte onderdelen vervangen
Bij schade aan de verkeersregelinstallaties (zoals verkeerslichten officieel heten) onderzoekt het bedrijf welke onderdelen gerepareerd en opnieuw gebruikt kunnen worden. De onderdelen van een verkeerslicht zijn niet verlijmd en daardoor gemakkelijk uit elkaar te halen. “Zo hoeven we alleen het kapotte stuk te vervangen; het oude gaat terug naar de leverancier om te recyclen. Waar mogelijk maken we van gebruikte onderdelen een nieuw verkeerslicht”, legt Erik uit.
Wagenpark verduurzamen
Trots vertelt hij hoe het wagenpark van Speer Infra steeds duurzamer wordt: “Er rijden inmiddels twee elektrische Golfjes, twee transportbussen en een kleine transportwagen. Bij vervanging kiezen we voor elektrisch. Het groot materiaal – zoals hoogwerkers en vrachtwagens – rijdt op blauwe diesel, op dit moment de meest duurzame brandstof met weinig CO₂-uitstoot.”
Oud tapijt als verpakkingsmateriaal
Voorheen werden onderdelen vooral in plastic en piepschuim verpakt. Speer heeft dit vervangen door herbruikbare dekens van gebruikte tapijtstroken. “En in plaats van allemaal los verpakte lampen krijgen we deze nu aangeleverd in strips met elk 50 lampen. Dat scheelt enorm veel losse doosjes en karton.”
In de kinderschoenen
Opdrachtgevers stellen steeds strengere duurzaamheidseisen, ook de gemeente Amersfoort. Erik vertelt dat Speer Infra elk half jaar stil staat bij de vraag hoe nog duurzamer te kunnen werken. “Welke nieuwe producten en materialen zijn er op de markt, kunnen we overal led-verlichting gebruiken? Circulariteit staat nog maar in de kinderschoenen en wij dragen graag bij aan een volgende duurzame stap.”