WBA( Warmte Bedrijf Amersfoort) is de enige aanbieder vh warmtenet in Amersfoort. Zij bepalen de prijs van warmte voor de bewoners. Als je een auto koopt ga je ook naar meerdere autodealers kijken om zo over de prijs te onderhandelen en niet teveel betaald. Omdat de koppeling met gas stopt en de nieuwe warmtewet nog niet geldt is de prijsgrens van warmte vrij.
Wordt de gemeente mede-eigenaar van WBA? Welk percentage? Dit om de prijs van hun warmte te kunnen beheersen omdat WBA de enige leverancier is dwz monopolist.
In diverse steden is daarom het aanleggen van een warmtenet niet door gegaan.
Die prijsbeheersing moet vastliggen voordat burgers een verplicht contract moeten afsluiten.
Hoor het graag van u.
Met vriendelijke groet Annemie Ewalts