Onderhoud steeds duurzamer

11-05-2020
866 keer bekeken

Slimmer laden, storingsmonteurs die in Amersfoort wonen, oud tapijt als verpakkingsmateriaal, een 'nieuw' product van gebruikte onderdelen. Bij een aanbesteding moeten bedrijven laten zien hoe zij werken aan minder CO2-uitstoot en minder afval. Hier een kijkje achter de schermen.

Benieuwd naar de volledige verhalen? Lees dan het onderhoud verkeerslichten en rioolrenovatie.

Speer Infra onderhoudt de verkeersregelinstallaties (zoals verkeerslichten officieel heten) in de stad. Onlangs hebben ze een vestiging op bedrijvenpark De Wieken geopend én twee monteurs uit Amersfoort aangenomen voor de 24/7 storingsdienst. Projectmanager Erik Batavier: “Daardoor rijden we minder met materieel en mensen heen en weer, wat tijd en CO₂-reductie oplevert.”

Oud tapijt als verpakkingsmateriaal

Bij schade onderzoekt het bedrijf welke onderdelen gerepareerd en opnieuw gebruikt kunnen worden. “We vervangen alleen het kapotte stuk; het oude gaat terug naar de leverancier om te recyclen. Waar mogelijk maken we van gebruikte onderdelen een nieuw verkeerslicht”, legt Erik uit.

Werden onderdelen voorheen vooral in plastic en piepschuim verpakt, nu is dit vervangen door herbruikbare dekens van gebruikte tapijtresten. “En in plaats van allemaal los verpakte lampen krijgen we deze nu aangeleverd in strips met elk 50 lampen. Dat scheelt enorm veel losse doosjes en karton.”

Milieuwinst door relining riool

Wesley Teunissen is projectleider Rioolrenovatie bij M.J. Oomen Moerdijk. Van mei tot dit najaar gaat dit bedrijf bijna 10 kilometer rioolbuizen repareren en renoveren, onder andere in Liendert en Zielhorst. “De oude rioolbuizen zijn vaak beschadigd of poreus. Wij plaatsen een nieuwe binnenwand, waardoor de buis weer 50 jaar mee kan. Deze methode – relining – is overigens niet nieuw.” Het feit dat de betonnen rioolbuizen niet worden vervangen, levert veel milieuwinst op. Een groot voordeel is ook dat de straat niet opengebroken én dus niet opnieuw bestraat hoeft te worden.

Minder kilometers

Ook dit bedrijf kijkt kritisch naar de kilometers: “We rijden zo min mogelijk heen en weer met zware voertuigen en laten deze dicht bij de plek staan waar gewerkt wordt. Onze medewerkers verblijven vaak enkele nachten in een hotel of carpoolen. De zware voertuigen rijden op blauwe diesel, op dit moment de meest zuinige diesel. Dat zorgt voor een lagere CO₂-uitstoot. Onze personenauto’s rijden zo veel mogelijk elektrisch.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen