Voor zijn werk had Pieter geen auto meer nodig omdat hij met het openbaar vervoer kon reizen. En omdat zijn gezin maar één of twee keer per week een auto nodig had, besloot hij de auto de deur uit te doen. ”Ik heb nu nog steeds een auto voor de deur, maar niet meer mijn eigen auto.” Voor andere gezinnen kan Buurauto een oplossing zijn om de tweede auto weg te doen.
Afrekenen per kilometer, geen zorgen om onderhoud
Met een gedeelde auto, via private lease of Buurauto, reken je af per kilometer. Je hebt geen vaste lasten zoals wegenbelasting en je betaalt ook geen onderhoudskosten. Als je een maand minder rijdt, betaal je dus ook minder. Doordat de auto voor je wordt onderhouden, ‘ontzorgt’ het ook nog eens. En de kilometers die je rijdt, zijn schoon.
Hoe werkt het?
In de eerste jaren waarin Pieter een elektrische auto met buren deelde via private lease maakte hij gebruik van een Google agenda om de auto te reserveren. Met Buurauto werkt alles via een app. Via de app reserveer je één van de buurauto’s in de wijk. Na afloop berekent de app de kosten en faciliteert de betaling. In het Soesterkwartier staan op dit moment vijf Buurauto’s. Of het altijd lukt om er één te reserveren als je er een nodig hebt? Pieter heeft nog nooit meegemaakt dat er van de vijf auto’s niet één beschikbaar was.
Even wennen
Pieter noemt het delen van een auto een nieuwe manier om naar gebruik en bezit te kijken. "Een auto moet ook deelbaar kunnen zijn. Bij een deelauto ligt de nadruk op gebruik en niet op bezit. Dat is wel even wennen. Ik heb 25 jaar een eigen auto gehad. Maar ik vind een deelauto een sublieme oplossing."
Foto: Pieter van Lier en zijn vrouw. Fotografie: Saskia Berdenis van Berlekom