Bedenker en ontwikkelaar Christian Suurmeijer fietst er in Amersfoort regelmatig zelf mee: “Als ze niet verhuurd zijn dan he. En natuurlijk zie ik ze graag zo snel mogelijk vaker in m’n eigen stad rondrijden!”
Zware vervuilers niet meer welkom
Steeds meer steden kondigen een moment aan waarop zware vervuilers zoals (oude) dieselbusjes niet meer welkom zijn in bepaalde stadsdelen. Naast Utrecht en Nijmegen zijn dat bijvoorbeeld Amsterdam en Groningen. “Hier gaan ondernemers vanzelf alternatieven uitproberen. Waaronder dus de CycleSpark vrachtfiets”, aldus Christian.
Handig binnen de stad
Dit schone vervoersmiddel (want het is een elektrische fiets) is handig voor de zogenaamde ‘last mile’. “Grote vrachtwagens zijn vooral geschikt voor de langere afstanden. Maar die wil je niet in je centrum zien rondrijden. Maak daarom hubs (overslagstations) aan de rand van de stad en regel die laatste kilometers met schoon vervoer. Dat scheelt heel wat uitstoot van CO₂ en stikstof. De inschatting is dat tot 50% van de stadstransporten met een vrachtfiets kan worden gedaan.”
Wat kan er veel in!
De CargoBikeXXL is nog geen 86 cm breed en 165 cm hoog. Er kan verbazingwekkend veel in de speciaal ontwikkelde lichtgewicht container: lange pakketten, platen hout of gips of andere bouwmaterialen, kratten groente. Het laadgewicht is 250 kilo en het volume is 2 m². Door z’n omvang kan er makkelijk voor de deur worden geparkeerd om in of uit te laden. Christian: “Bij het ontwerp is rekening gehouden met een stabiele wegligging en veilig zicht voor andere verkeersdeelnemers. Ik hoor van gebruikers dat ze lekker comfortabel zitten, fietsen en makkelijk in- en uitstappen. En o ja, een rijbewijs is niet nodig met deze e-bike.”
Bijdrage uit Toekomstfonds
De ontwikkeling van de CargoBike kreeg een bijdrage vanuit het Toekomstfonds voor Duurzame Ontwikkeling. Daar was Christian blij mee. “Eén van de voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen, is dat je het project moet kunnen opschalen. Met onze kennis en ervaring hebben we een lease en rental model van extra grote vrachtfietsen opgezet. Hiermee verlagen we de drempel voor transportondernemers die willen ervaren hoe ze onze schone vrachtfietsen bedrijfsmatig, veilig en goedkoop kunnen inzetten. En dus kunnen bijdragen aan een schone stad!”
Meer weten? Neem contact op met Christian Suurmeijer of kijk op de site.